ANALYSIS OF FACTORS THAT INFLUENCES THE STUDENTS DECISION IN CHOOSING PHARMACEUTICAL DIPLOMA III PROGRAM IN BUKITTINGGI THAT IS MEDIATED BY MOTIVATION VARIABLE



Yonrizon Yonrizon(1*)

(1) Akademi Farmasi Dwi Farma
(*) Corresponding Author

Abstract


Competitive competition in the world of education services is influenced by the consequences of higher education that has the ability to compete that can survive and achieve the target set. Currently, the existing college are competing to develop their potential and ability to attract prospective students. Therefore, the college must create a Marketing Mix Services strategy that is the product, prices, location, promotion, people, process, physical evidence, and brand image mediated by motivation.The approach used is the survey, which is the activity of collecting data as much as possible about the facts that are supporters of the research, with a view to know the status, symptoms, determine the similarity of status by comparing with the standards that have been selected and or determined. (Arikunto & Kusyati, 2015). This research was conducted to determine the effect of product, price, location, promotion, people, process, physical evidence, brand image, to student's motivation in making decision to choose college of Pharmacy in Bukittinggi. The result of research shows that product, price, process, brand image, have positive and significant effect to motivation, while location, promotion, person, physical proof have no significant effect to motivation and motivation have positive and significant influence to decision of vote

 

Persaingan kompetitif dalam dunia layanan pendidikan dipengaruhi oleh konsekuensi pendidikan tinggi yang memiliki kemampuan bersaing yang dapat bertahan dan mencapai target yang ditetapkan. Saat ini, perguruan tinggi yang ada bersaing untuk mengembangkan potensi dan kemampuan mereka untuk menarik calon siswa. Oleh karena itu, perguruan tinggi harus membuat strategi Marketing Mix Services yaitu produk, harga, lokasi, promosi, orang, proses, bukti fisik, dan citra merek yang dimediasi oleh motivasi. Pendekatan yang digunakan adalah survei, yaitu kegiatan mengumpulkan data sebanyak mungkin tentang fakta-fakta yang menjadi pendukung penelitian, dengan maksud untuk mengetahui status, gejala, menentukan kesamaan status dengan membandingkan dengan standar yang dimiliki telah dipilih dan atau ditentukan. (Arikunto & Kusyati, 2015). Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh produk, harga, lokasi, promosi, orang, proses, bukti fisik, citra merek, terhadap motivasi siswa dalam mengambil keputusan memilih perguruan tinggi Farmasi di Bukittinggi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa produk, harga, proses, citra merek, berpengaruh positif dan signifikan terhadap motivasi, sedangkan lokasi, promosi, orang, bukti fisik tidak berpengaruh signifikan terhadap motivasi dan motivasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pemilihan.


Keywords


Marketing Mix Services are product, price, promotion, location, person, process, physical evidence, and motivated brand image

Full Text:

PDF INDONESIA

References


Arikunto, suharsimi. 2006. P. P. J. R. P., & Kusyati. (2015). Jurnal stomatitis. Jurnal EduHealth.

Azizah, L. N. (2016). PENGARUH KEPUASAN KONSUMEN TERHADAP LOYALITAS MEREK PRODUK KRIM PEMUTIH POND’S PADA MAHASISWI MANAJEMEN FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA. JURNAL EKBIS. https://doi.org/10.30736/ekbis.v15i1.18

DeCitrwi, A., & Sulistiono. (2014). Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan.

Ghozali, I. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Semarang. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis Seventh Edition. In Pearson Prentice Hall. https://doi.org/10.1016/j.ijpharm.2011.02.019

Komalasari, F. (2012). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap keputusan Pembelian Produk Handphone Nokia Eseries. Jurnal Manajemen.

Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran (terjemahan). In Edisi Millenium, Jilid 1.

Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa: Berbasis Kompetensi Edisi 3. In Penerbit Salemba.

Muarif, Q. (2014). Memasarkan Jasa Pendidikan Dengan Mix Market (Studi Analisis di Madrasah Aliyah Darussalam Batang). —Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan Tahun.

Oktiana Akbar, R., & Tsoraya, R. (2013). PENGARUH KEMAMPUAN BERPIKIR STATISTIK TERHADAP KREATIVITAS BERPIKIR SISWA DALAM MATEMATIKA (Studi Kasus di Kelas XI IPA MAN 2 Kota Cirebon ). Eduma.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis. Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Swastha, B., & Sukatjo, I. (2002). Pengantar Bisnis Modern. In Edisi ketiga.

Zeithaml, V. A., Bitner, M. J., & Gremler, D. D. (2010). Services Marketing Strategy. In Wiley International Encyclopedia of Marketing. https://doi.org/10.1002/9781444316568.wiem01055


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Yonrizon Yonrizon

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by LLDIKTI Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang
West Sumatera, Indonesia
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: [email protected]

E ISSN 2477-7862