PROSES PENCIPTAAN TARI PUJIAN RUMPUT HIJAU: STUDI KASUS TIM INLA INTERNASIONAL BI CAO



Melki Jemri Edsion Neolaka

Abstract


Dance is like a living organism that is maintained by a pattern of continuous change. The changing from the beginning and ending of its sequencescreate an internal rhythm, structure, space design, and power-breaking as its characteristic in every creations. That creations emerge as a manifestation of the expression of the soul through motion events. The choreography of creative dance comes from imagination and intuition produced to provide aesthetic stimulus that will always be in the audience's memories.This research is qualitative research with Action Research method.Action research is an initial step in the form of a research design that describes, interprets and explains a social situation at the same time by making changes or interventions for the purpose of improvement or participation.This research contributesto practical problem solving for an urgent problematic situation in the development of dance creation methods of INLA International Bicao Team.The five phases of the creative process offered by researchers are the Alma Hawkins Creation Method which consists of; Sensing, Feeling, Imaging, Transforming, and Forming. These five phases are expected to be able to answer the problem of dance creation process in Creativity activities of INLA International Bi Cao Team which is related to the construction of the work of production and the technique of contemporary nuances.

Tari seperti organisme hidup yang dipertahankan oleh suatu pola perubahan yang berkeseinambungan. Rentetan awal dan akhir dari perubahan ini menciptakan ritme internal, struktur, desain ruang, dan curahan tenaga yang khas pada setiap karya yang muncul sebagai perwujudan ekspresi jiwa melalui peristiwa-peristiwa gerak.Koreografi tari yang kreatif hadir dari imajinasi dan intuisi yang diproduksi untuk memberikan stimulus estetika yang akan selalu berada dimemori sang penikmat. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitan kualitatif dengan metode Action Research. Penelitian tindakan sebagai langkah awal berbentuk rancangan penelitian yang mendeskripsikan, menginterpretasi dan menjelaskan suatu situasi sosial pada waktu yang bersamaan dengan melakukan perubahan atau intervensi dengan tujuan perbaikan atau partisipasi. Dalam hal ini, memberikan andil pada pemecahan masalah praktis dalam situasi problematik yang mendesak dalam pengembangkan metode penciptaan tari di tubuh tari Tim INLA Internasional Bicao. Lima fase dari proses kreatif yang ditawarkan oleh peneliti adalahMetode Penciptaan Alma Hawkins yang terdiri dari ; Sensing, Feeling, Imaging, Transforming, dan Forming yang diharapkan mampu menjawab permasalahan proses penciptaan tari di dalam kegiatan kreativitasTim INLA Internasional Bi Caoyang berkaitan dengan konstruksi produksi karya dan teknik kepenarian dalam nuansa-kontemporer.


Keywords


Creation Methods Alma Hawkins; INLA; Creativity; Innovation

Full Text:

PDF

Article Statistics

Abstract View : 0 Times
PDF : 0 Downloaded

References


Baskerville, L.R., (1999) Journal: Investigating Information System with Action Research, Association for Information Systems: Atlanta
Davison, R.M., Martinsons, M.G., KockN., (2004), Journal: Information Systems Journal: Principles of Canonical Action Research 14, 65-86.
Ellfeldt, Lois (terjemahan Murgiyanto). 1997. Pedoman Dasar Penata Tari. Jakarta: Lembaga Kesenian Jakarta.
Kopertis Wilayah X 49
Hadi, Sumandiyo. 2016. Koreografi: Bentuk, Teknik, Isi. Yogyakarta: Cipta Media.
Hadi, Sumandiyo. 2007. Kajian Tari: Teks dan Konteks. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.
Hawkins, Alma (terjemahan I Wayan Dibia). 2003. Bergerak Menurut Kata Hati. Jakarta: Ford Foundation dan Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia.
Hadi, Sumandiyo. 2003. Aspek-Aspek Dasar Koreografi Kelompok. Yogyakarta: Manthili.
Hawkins, Alma (terjemahan Sumandiyo Hadi). 1990. Mencipta Lewat Tari (creating through dance). Yogyakarta: Institut Seni Indonesia.
Humphrey, Doris. 1987. The Art Of Making Dances. NewYork: Princeton Book Company.
Haryono, Timbul. 2009. Seni Dalam Dimensi Bentuk, Ruang, dan Waktu. Jakarta: Wedatama Widya Sastra.
Kuang, WT.2013. Life in Harmony with Nature: Revealing The Beauty Of Humankind. Taiwan: Tzu Kuang Publisher.
Madya, S, (2006) Teori dan Praktik Penelitian Tindakan (Action Research), Alfabeta: Bandung.
Morgenroth, Joyce. 1987. Dance Improvisations. United States of America: University Of Pittsburgh Press.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D..Bandung : Alfabeta.CV.
Supriyanto, Eko, dkk. 2014. Empat Koreografer Tari Kontemporer Indonesia Periode 1990-2008. Yogyakarta: Jurnal Panggung. Vol. 24,No.4.
Ulivia.2015 Proses Kreatif Penciptaan Karya Tari Parijhoto Sinangling Karya Eko Feriyanto.Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta Vol.4 No.5.
Wijaya, Cecep. 2014. Proses Penciptaan Karya Seni Ngarumat. Yogyakarta: Jurnal Panggung. Vol. 24,No.2.
Widyastutieningrum, S.R., dan Wahyudiarto Dwi, 2014. Pengantar Koreografi. Surakarta: ISI Press Surakarta.
Wardhana RM. Wisnoe. 1980. Aspek-Aspek Penciptaan Tari, dalam Tari : Tinjauan Dari Berbagai Segi, (Ed). Edi Sedyawati. Jakarta : Pustaka Jaya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Melki Jemri Edsion Neolaka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Published By Lembaga Layanan Pendidikan Tinggi (LLDIKTI) Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang
West Sumatera, Indonesia
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: [email protected]

E ISSN 2502-0706                                                     


View My Stats