Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT. Aker Solutions Batam



Abdul Hamid(1*), Hazriyanto Hazriyanto(2)

(1) Universitas Batam
(2) Universitas Putra Batam
(*) Corresponding Author

Abstract


This study was to determine the relationship of job satisfaction and employee performance PT.Aker Solutions Batam. This study uses quantitative analysis linearity test, a test instrument using a questionnaire based on the test scores of responses. The population in this study were all employees of PT. Aker Solutions Batam, 293 people. 100 questionnaires as random sampling with a return of 100%. Descriptive analysis showed an average score of job satisfaction items ranging from 3:53 to 3.87 and overall job satisfaction variables were 3.77. Similarly, the results of descriptive analysis to an average score of employee performance items ranging from 3:48 to 3.87 overall and 3.65 employee performance. Analysis of the linearity is 0.029 and Job satisfaction is 4,883 with a probability of 0.029. While the value of F table 2.48, the F count> F table. Means there is a relationship between job satisfactions. Job satisfaction and employee performance proved the existence of the relationship of the analysis results obtained coefficient P is worth 0.369. To determine the level of significance of the coefficient β, to see the results of the t test showed t count equal to 4,307> t table 1.98 and 2.63.

 

Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh Kepuasan kerja dan kinerja karyawan PT.Aker Solutions Batam. Penelitian ini menggunakan metode analisis kuantitatif dengan uji linearitas, uji instrument kuesioner dengan menggunakan uji berdasarkan hasil skor jawaban responden. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh karyawan PT. Aker Solutions Batam berjumlah 293 orang. 100 kuesioner sebagai sampling random acak dengan kembali 100%. Hasil analisis deskriptif menunjukan skor rata-rata item kepuasan kerja berkisar antara 3.53 hingga 3.87 dan secara keseluruhan variabel kepuasan kerja 3.77 berada pada kategori baik. Demikian pula dengan hasil analisis deskriptif untuk skor rata-rata item kinerja karyawan berkisar antara 3.48 hingga 3.87 dan secara keseluruhan variabel kinerja karyawan 3.65 berada pada kategori baik. Analisis linearitas adalah 0,029 dan F hitung Kepuasan kerja adalah 4,883 dengan probabilitas 0,029. Sedangkan nilai Ftable 2,48 maka F hitung > F table. Hasil penelitian ini mendapatkan adanya pengaruh Kepuasan kerja terhadap kinerja karyawan.Kepuasan kerja dan kinerja karyawan terbukti adanya hubungan yakni dari hasil analisis didapat koefisien P adalah senilai 0,369. Untuk mengetahui tingkat signifikansi koefisien β, dengan melihat hasil uji t yakni menunjukan t hitung sebesar 4,307> t table 1,98 dan 2,63.


Keywords


job satisfaction; employee performance; human resources

Full Text:

PDF INDONESIA

References


Bartram, Timothy and Gian Casimir. 2007. The Relationship Between Ladership and Follower In-Role Performance and Satisfaction with The Leader: The mediating Effects of Empowerment and Trust in The Leader. Leadership & Organization Development Journal. 28(1), 4-19.

Chandraningtyas, I., Musadieq, M. Al, & Utami, H. N. (2015). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Melalui Komitmen Organisasional ( Studi Pada Karyawan Pt . Kusuma Karya Persada Yang Outsourcing Di Pt . Sasa Inti Probolinggo ), 32–43. Jurnal Profit, 6(2).

Handoko, 2012. Manajemen Personalia dan Sumber daya manusia., Yogyakarta, BPFE

Indrawati, A. D. (2013). Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan dan Kepuasan Pelanggan Pada Rumah Sakit Swasta di Kota Denpasar, 135–142. Jurnal Manajemen Strategi, dan Kewirausahaan, 7(2).

Kumala I. M, 2016, Karakteristik individu, karakteristik pekerjaan dan karakteristik organisasi pengaruhnya terhadap kepuasan kerja pegawai. Jurnal Benefita 1(1), 24-31

Mathis R. L, dan Jackson J. H 2012. Human resources Management, alih bahasa, Salemba Empat, Jakarta.

Nawawi, Hadari., 2009. Evaluasi dan manajemen kinerja dilingkungan perusahaan dan industri. Yogyakarta; Gadjah Mada Univercity Press.

Noraishah Daud., 2010. Jaminan kerja dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan komitmen terhadap organisasi., ICEP 2010, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Malaysia.

Rivai, Veithzal, et al, 2013. Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada

Robbins, Stephen P., 2008. Organizational behavior. Alih Bahasa. Jakarta. Kelompok Gramedia

Stephen,Betts C and Santoro, Michael D. 2007. Integrating Leadership Theories and Team Research: A Conceptual Framework Based on Level of Analysis and Type of Control. Journal of Organizational Culture,Communication and Conflict, 11(1), 1-17.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Yang, Li-Ren, 2010. Relationships among project manager’s leadership style, team interaction and project performance in the Taiwanese server industry. Research Paper. Qual Quant, Vol. 46, pp: 207–219. Published online.

Yang, Feng-Hua, 2014. Examining The Mechanisme Linking Behavioral Integrity and Affective Commitment; The Mediating Role of Charismatic Leadership. International Journal of Organizational Innovation (Online), 6(3), 153-173.

Wexley, Kenneth and Gary Yukl 2003. Perilaku Organisasi dan Psikologi dan personalia, Jakarta. Rineka Cipta.

Zeffane, Rachid and Rashid Al Mehairi. 2008. Exploring The Differential Impact of Job Satisfaction on Employee Attendance and Conduct: The Case of a Utility Company in the United Arab Emirates. Journal of Employee Relations, 30(3), 237-250.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Abdul Hamid, Hazriyanto Hazriyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by LLDIKTI Wilayah X

Khatib Sulaiman Street Padang
West Sumatera, Indonesia
Phone: +62751705637
Fax: +62751705637
Email: [email protected]

E ISSN 2477-7862